ستاد یادواره های شهید محمدی و شهدای قرقی

*وب سایتی در راستای فرهنگ شهادت و ایثار . شهدای قرقی مشهد مقدس *مرگ برای ما ننگ بود - شهادت میراث و افتخار ماست *

ستاد یادواره های شهید محمدی و شهدای قرقی

*وب سایتی در راستای فرهنگ شهادت و ایثار . شهدای قرقی مشهد مقدس *مرگ برای ما ننگ بود - شهادت میراث و افتخار ماست *

ستاد یادواره های شهید محمدی و شهدای قرقی

*پاسدار شهید حاج رضا محمدی قرقی*
- موسس و فرمانده پایگاه امام رضا علیه السلام
- فرمانده حفاظت مقر سیلو سنندج
- فرمانده تخریب گردان عبدالله، تیپ ۱۸ جوادالائمه

نماز شب امام رضا علیه السلام

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۳۸ ب.ظ

«رجاء بن ابی ضحاک خراسانی» در مورد نماز شب آقا می نویسد:

🌸 چون ثلث آخر شب مى‏‌شد علی بن موسی (علیه السلام) از خواب برخاسته و با ذکر تسبیح و تحمید و تکبیر و تهلیل و استغفار به مسواک دندان‌هاى خویش مشغول می‌گشت و سپس وضو ساخته و به نماز شب مى‏‌پرداختند :

نمازشب امام رضا

 

🇮🇷 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 🇮🇷

 

🌺 نماز شب امام رضا 🌺

 

🌸حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «بر شما باد به نماز شب که هیچ بنده مؤمنی در آخر شب برنمی خیزد و هشت رکعت نماز و دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را نمی گزارد و هفتاد مرتبه در دعای دست خود استغفار نمی کند؛ مگر اینکه خدایش او را از عذاب گور و عذاب دوزخ پناه می دهد و عمرش را می افزاید و روزی اش را فراخ می دارد.»

🌸در نگاه امام، خانه هایی که در آن، شب هنگام نماز خوانده می شود و نمازگزاران در نماز تلاوت قرآن می کنند، روشنی و نوری به آسمان و ساکنان آسمان می دهد، همان سان که ستارگان آسمان برای ساکنان زمین پرتوافشانی می کنند.

🌸امام رضا علیه السلام می فرمودند: از حضرت زین العابدین علیه السلام پرسیدند: «چرا شب زنده داران سپیدچهره و نورانی هستند؟» 

ایشان فرمودند: لِأَنَّهُمْ خَلَوْا بِالله فَکسَاهُمُ الله مِنْ نُورِه؛

آنان با خداوند خلوت می کنند و خداوند نیز آنان را با نور خویش پوشانیده است.

 

🌸«رجاء بن ابی ضحاک خراسانی» از مردم خراسان و از خویشاوندان فضل بن سهل سرخسی بود. او از کارگزاران بنی عباس بود و به مأمون و معتصم خدمت کرد و در سال ۲۲۶ در دمشق به دست علی بن اسحاق کشته شد. 

 

🌸 مأمون او را به مدینه فرستاد تا امام رضا (علیه السلام) را به خراسان بیاورد.

 

🌸 رجاء در راه مدینه به مشهد عبادت های امام رضا را مکتوب می کند.

 

🌸 مأمون به رجاء گفت: این مرد بهترینِ خلق روى زمین و علمش از همگان بیشتر و عبادتش افزون‌تر و درست و بجاتر است پس آنچه از وى دیده‏‌اى به احدى بازگو مکن تا فضل و بزرگواریش بر کسى ظاهر نگردد.

 

🌹رجاء در مورد نماز شب آقا می نویسد:

 

🌸 چون ثلث آخر شب مى‏‌شد علی بن موسی (علیه السلام) از خواب برخاسته و با ذکر تسبیح و تحمید و تکبیر و تهلیل و استغفار به مسواک دندان‌هاى خویش مشغول می‌گشت و سپس وضو ساخته و به نماز شب مى‏‌پرداختند :

 

🌸 هشت رکعت، هر دو رکعت با یک سلام. در رکعت اول هر نماز یک بار سوره حمد و ۳۰ بار سوره توحید را می خواندند بعد از نافله شب چهار رکعت نماز جعفر طیّار را به جای می آوردند و آن را از عبادت های شبانگاهی بر می شمردند.

 

🌸 و در هر کدام پس از تسبیح قبل از رکوع رکعت دوم قنوت می‌خواند و آن را از نماز شب محسوب می‌داشت.

 

🌹لازم به توضیح است که در نَماز جَعفَر طَیّار، ۳۰۰ بار ذکر تسبیحات اربعه «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ» تکرار می‌شود.

 

🌸 بدین صورت که در هر رکعت بعد از حمد و سوره، پانزده مرتبه، سپس ده مرتبه در رکوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع، و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن تسبیحات اربعه گفته شود.

 

🌸 در رکوع و سجود احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر رکوع و سجود نیز گفته شود.

 

🌸همچنین مستحب است در نماز جعفر طیار در رکعت اول بعد از حمد سوره ی زلزال و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ی العادیات، و در رکعت اول نماز دوم حمد و سوره ی نصر و در رکعت دوم حمد و اخلاص قرائت شود.

 

🌹بعد از نماز جعفر به دو رکعت نماز دیگر مشغول می شدند :

 

🌸 در رکعت اول سوره مُلک (تبارک) را پس از سوره حمد قرائت می کردند و در رکعت دوم سوره انسان (هل اتی) را می خواندند.

 

🌹آنگاه حضرت نماز شفع را به این شیوه شروع می کردند:

 

🌸 در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار توحید را می خواندند.

 

🌸 هنگامی که سلام نماز شفع را می دادند، بر می خاستند و نمار وَتر (نماز یک رکعتی) را آغاز می کردند.

 

🌹نماز وَتر امام رضا علیه السلام اینچنین بود:

 

🌸 پس از سوره حمد، سوره توحید را سه بار و هر یک از سوره های فلق و ناس را یک بار می خواندند و آنگاه دست به قنوت بلند می کردند و این دعا را می خواندند:

 

🌸 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اهْدِنَا فِیمَنْ هَدَیْتَ وَ عَافِنَا فِیمَنْ عَافَیْتَ وَ تَوَلَّنَا فِیمَنْ تَوَلَّیْتَ وَ بَارِکْ لَنَا فِیمَا أعْطَیْتَ وَ قِنَا شَرَّ مَا قَضَیْتَ فَإنَّکَ تَقْضِی وَ لا یُقْضَى عَلَیکَ إنَّهُ لا یَذِلُّ مَنْ وَالَیْتَ وَ لا یَعِزُّ مَنْ عَادَیْتَ تَبَارَکْتَ رَبَّنَا وَ تَعالَیْت.»

 

🌸 یعنی «بار الها! بر محمد و آل او درود فرست، و ما را در زمرۀ کسانى که هدایت فرموده‌‏اى هدایت فرما، و از آنان که عافیت بخشیده‏‌اى قرار ده. و ما را مورد مهر قرار ده در میان آنان که به ایشان مهر ورزیدى. و به آنچه که بر ما ارزانى داشته‏‌اى برکت عطا فرما، و ما را از شرّ حکمى که براى معصیت‏ کاران مقرّر داشته‏‌اى حفظ کن. زیرا تویى که فرمان می‌دهى و کسى را بر تو فرمانى نیست (مشیّت و خواست تو در سراسر هستى نافذ است و بس)، و همانا خوار نگردد آن که تو او را مورد لطف و مهر قرار داده و دوست خود گرفته‏‌اى، و عزیز و محترم نباشد آن که او را دشمن داشته‌‏اى. والا و بزرگ و رفیعى، اى پروردگار ما!»

 

🌹حضرت رضا علیه السلام پس از این دعا هفتاد بار می گفتند:

 

🌸 «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبةَ»

 

🌸 آنگاه به رکوع و سجده می رفتند و از نماز فارغ می شدند.

 

🌸 و چون سلام نماز را می‏ دادند تا نزدیک طلوع فجر مشغول خواندن تعقیب نماز بودند و سپس برای خواندن دو رکعت نافله نماز صبح برمی‏ خاستند.

 

 🌺 کیفیت نمازها و نوافل یومیه امام رضا علیه السلام 

🌹 نافله صبح

🌸 و چون نزدیک طلوع فجر می‌شد برخاسته دو رکعت نافله صبح را به جای مى‏‌آورد، و در رکعت اوّل سوره حمد و قل‏ یا أیُّهَا الْکافِرُونَ‏ قرائت می‌کرد و در رکعت دوم سوره حمد و قل‏ هُوَ اللهُ أحَد را می‌خواند. و چون فجر طلوع می‌کرد اذان و اقامه می‌گفت و دو رکعت نماز صبح به جای مى‌‏آورد. و پس از سلام نماز مى‏‌نشست و به تعقیبات نماز مى‏‌پرداخت تا طلوع آفتاب. و آنگاه به سجده شکر رفته و همچنان در سجده بود تا روز بلند شود.

🌹 نماز صبح

🌸چون سپیده مى‏‌دمید نماز به جاى آورده و در سجده‏‌گاه خود مى‌‏نشست و مشغول گفتن‏ «سبحان الله و الحمد الله، و لا اله الا الله» و تکبیر و صلوات بود تا آفتاب بدمد. سپس به سجده مى‌‏رفت و در سجده بود تا آفتاب بالا آید. آنگاه برمی‌خاست و به مردم مى‏‌پرداخت، و آنان را حدیث می‌کرد و موعظه و پند می‌داد تا نزدیک زوال ظهر. سپس تجدید وضو کرده و به محلّ نماز خویش باز می‌گشت.

 

🌹 نماز ظهر و عصر

🌸و چون زوال ظهر می‌شد شش رکعت نماز به جاى مى‏‌آورد (یعنى سه نماز دو رکعتى)، و در رکعت اوّل پس از حمد،قُلْ یا أیُّهَا الْکافِرونَ‏ را قرائت می‌کرد، و در رکعت دوم پس از حمد قُلْ هُوَ اللهُ أحَدٌ را، و در چهار رکعت دیگر سوره حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَد را، و در هر دو رکعت سلام مى‏‌داد. در رکعت دومِ هر کدام نیز پس از قرائت و پیش از رکوع قنوت می‌خواند. آنگاه اذان می‌گفت و دو رکعت دیگر نماز به جاى مى‏‌آورد. سپس اقامه مى‏‌گفت، و نماز ظهرش را به جای مى‏‌آورد، و چون سلام نماز را مى‏‌داد تسبیحات اربعه‏ (سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر) را آنقدر که خدا می‌خواست ادا می‌کرد. بعد به سجده می‌رفت و سجدۀ شکر به جای مى‌‏آورد و در آن حال یکصد بار «شکراً لِلّه» می‌گفت.

 

🌸 و چون سر خود را از سجده شکر برمی‌داشت از جا برمی‌خاست و شش رکعت دیگر نماز به جای مى‏‌آورد، در هر رکعت پس از حمد، قُلْ هُوَ اللهُ أحَدٌ را می‌خواند و سر هر دو رکعت سلام مى‌‏داد و در رکعت دوم هر نماز پس از قرائت و پیش از رکوع قنوت مى‏‌خواند، و چون تمام می‌شد اذان می‌گفت و دو رکعت دیگر نافله به جای مى‏‌آورد و در رکعت دوم قنوت مى‏‌خواند، و پس از سلام برخاسته و به نماز عصر شروع می‌کرد. و چون سلام نماز را مى‏‌داد در همان جا مى‌‏نشست و تسبیحات اربعه را مى‏‌گفت تا آنجا که خدا خواسته باشد. آنگاه به سجده می‌رفت و یکصد بار ذکر «حمداً لِلَّه» می‌گفت.

 

 

🌹 نماز مغرب و عشاء

🌸  و چون آفتاب غروب می‌کرد، باز تجدید وضو می‌کرد و سه رکعت نماز مغرب به جای مى‏‌آورد با یک اذان و یک اقامه و قنوت در رکعت دوم قبل از رفتن به رکوع بعد از تمام شدن قرائت سوره. و چون سلام نماز را مى‏‌داد در همان جا مى‏‌نشست و تسبیحات مذکور قبل را به جای مى‏‌آورد، و بعد به سجده شکر می‌رفت، و بعد سر بر می‌داشت ولى با کسى تکلّم نمى‏‌کرد تا اینکه چهار رکعت نافله مغرب را به جای مى‌‏آورد، هر دو رکعت به یک سلام با قنوت در رکعت دوم هر کدام. و در رکعت اوّل پس از حمد، جحد (سورۀ الکافرون) را می‌خواند و در رکعت دوم پس از حمد توحید را و در رکعات بعد پس از حمد توحید را می‌خواند و سلام می‌داد و به تعقیبات می‌پرداخت تا آنجا که خدا دوست داشت.

 

 

🌸 آنگاه به افطار مى‏‌پرداخت، و استراحت مى‏‌نمود تا ثلثى از شب بگذرد. بعد برمی‌خاست و نماز عشاء را شروع می‌کرد و چهار رکعت به جای مى‌‏آورد، و در رکعت دوم پس از قرائت و پیش از رکوع قنوت مى‌‏خواند، و چون سلام مى‏‌داد در مصلاى خویش‏ باقى مانده و مشغول گفتن به تسبیحات مذکوره که قبلا گفته شد مى‏‌نشست، و پس از این تعقیبات به سجده شکر می‌رفت. آنگاه سر برداشته و به بستر خواب میرفت.

 

🌹 ذکر قنوت و سورههای قرآن در نمازهای حضرت رضا علیه السلام

🌸 در تمام نمازهاى واجب در رکعت اول سوره حمد و سوره إنّا انزلناه، و در رکعت دوم حمد و‏ قل هُوَ اللهُ أَحَد را می‌خواند بجز نماز صبح و ظهر و عصر روزهاى جمعه که در آن اوقات مذکور سوره حمد و جمعه و منافقین را قرائت می‌کرد. و در نماز عشاى شب جمعه در رکعت اوّل پس از قرائت حمد، سوره جمعه و در رکعت دوم پس از حمد، سوره‏ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى‏ را می‌خواند. و در نماز صبح روزهای دوشنبه و پنجشنبه در رکعت اوّل سوره حمد و سوره‏ هَلْ أَتى‏ عَلَى الإنسان‏، و در رکعت دوم پس از حمد سوره‏ هَلْ أتاکَ حَدِیثُ الْغاشِیَةِ را قرائت می‌کرد.

 

🌸 و قرائت نماز مغرب و عشاء و نماز شب و شفع و وتر و صبح را به جهر (بلند)، و نماز ظهر و عصر را به آهستگى می‌خواند، و در دو رکعت آخر «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله اکبر» می‌گفت، و ذکر قنوت او در تمامى نمازها این بود: «ربّ اغفر لى و ارحم، و تجاوز عمّا تعلم، إنّک أنت الأعزّ الأجلّ الأکرم» (خداوندا! بیامرز و رحم نما و آن ناپسندها که از ما دیده‏اى بگذر، چون تو خود عزیزتر و شکوهمندتر و محترم‌ترى).

 

🌹 روزه و نمازهای امام رضا علیه السلام در سفر

🌸 و اگر در ماه مبارک رمضان، مسافر بود و به شهرى وارد می‌شد قصد اقامت ده روز می‌کرد و روزه‏اش را افطار نمى‌‏نمود، و چون شام می‌شد پیش از آنکه افطار کند ابتدا به نماز مغرب می‌پرداخت.

و اما در بین راه، نمازهاى واجبش را جز نماز مغرب دو رکعت به جای مى‏‌آورد و تنها آن را سه رکعت می‌گزارد و نافله آن را نیز به جا مى‏‌آورد و همچنین نوافل شب، نیز شفع و وتر. و دو رکعت نافله صبح را چه در سفر و چه در حضر ترک نمى‌‏نمود. و نافله‏‌هاى روز را در مسافرت نمى‏‌خواند، و پس از هر نمازى که قصر (شکسته) خوانده بود سى بار ذکر «سبحان الله و الحمد لله‏ و لا اله الا الله و الله اکبر» می‌گفت، و می‌فرمود: این جاى آن دو رکعتِ نخوانده را پر می‌کند و مانند این است که تمام به جای آورده شده است. و ندیدم او را که در سفر و حضر «صلاة ضحى» بخواند (صلاة ضحى از بدعت‌ها است که در زمان خلیفۀ دوم رسم شد و در میانۀ روز آن را مى‏‌خواندند). و در مدت سفر، روزه نمى‏‌گرفت.

 

🌹 کیفیت دعاها و تلاوت قرآن حضرت

🌸  حضرت رضا علیه السلام در هر دعائى که شروع می‌کرد ابتدا صلوات بر محمد و آل او می‌فرستاد و در نماز و غیر آن بسیار صلوات می‌فرستاد.

 

🌸 و شب‌ها چون به بستر خواب می‌رفت زیاد تلاوت قرآن مى‌‏کرد، و هر گاه به آیه‌‏اى که در آن ذکرى از بهشت یا دوزخ بود می‌رسید می‌گریست، و از خداوند درخواست بهشت می‌کرد و از آتش دوزخ بدو پناه می‌برد. و «بسم الله الرّحمن الرّحیم‏» را در نمازهاى شبانه‌روزش به جهر (آواز بلند) می‌گفت.

 

🌹 آداب تلاوت سورههای قرآن

🌸  و چون‏ قُلْ هُوَ اللهُ أحَد را می‌خواند آهسته می‌گفت: «الله احد» (خدا یکتاست) و چون سوره تمام می‌شد سه بار می‌گفت: «کذلک الله ربَّنا».

 

🌸  و چون سوره «قُلْ یا أیُّهَا الْکافِرونَ‏» را می‌خواند آهسته و در دل می‌گفت: یا أیُّهَا الْکافِرُونَ‏. و پس از فراغ از آن سوره، سه بار می‌گفت: «ربّى الله و دینى الإسلام» (پروردگارم خداست و آئینم اسلام است).

 

🌸  و چون سوره «و التّین‏ و الزّیتون» را قرائت می‌کرد، پس از فراغ می‌گفت: «بلى و أنا على ذلک من الشّاهدین» (آرى چنین است و من بر آن شهادت می‌دهم).

 

🌸  و چون سوره «لا اُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ» را قرائت می‌کرد پس از فراغ می‌گفت: «سبحانک اللّهم» (منزّهى پروردگار من).

 

🌸  و چون در سوره جمعه این آیه را می‌خواند قُلْ ما عِنْدَ اللهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ، می‌گفت:‏ «للذین اتّقوا» و سپس تتمّه آیه را که‏ وَ اللهُ خَیْرُ الرَّازِقینَ‏ است قرائت می‌فرمود.

 

🌸  و چون از خواندن سوره فاتحه فارغ می‌شد می‌گفت: «الحمد لله ربّ العالمین‏». و چون سوره «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى‏» را می‌خواند آهسته می‌گفت: «سبحان ربّى الاعلى».

 

🌸  و چون‏ یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا را در هر سوره قرائت می‌کرد آهسته می‌گفت: «لبّیک اللّهمّ لبیک».

 

📚 منابع :

۱. روضة الواعظین، ابن‏ فتال، جلد ۲، صفحه ۳۲۰

۲. عیون اخبار الرضا

۳. زندگی به سبک خورشید

 

🌼 در راس تمامی حوائج دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علو درجات شهدا و امام شهدا فراموش نشود. 🌼

 

✅ انتشار و برداشت مطالب کانال با ذکر صلواتی آزاد می‌باشد. 

@pshrmq

 

🇮🇷 «صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی» 🇮🇷

 

🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴‌

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۳۰
شهید محمدی قرقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی